Pagina's

zaterdag 22 juni 2013

Aspergesoep

Wat doe je met 1.5 kg asperges, meegebracht vanuit Nederland?  Aspergesoep maken.  Heel simpel, maar lekker :-)  Recept naar Piet Huysentruyt, SOS Piet 365 dagen.

Benodigdheden :
- 1.5 kg witte asperges
- 1 aardappel
- 1/2 ui
- 1 wit van een kleine prei
- boter
- 2 liter water
- 2 groentebouillon blokjes
- 2dl room
- garnaaltjes

Snij alle groenten zeer fijn.  Bewaar de kopjes van de asperges voor later.  Doe een klontje boter in de pot en stoof alle rauwe groenten zo'n 6 minuten aan. Zorg dat je de asperges niet te lang stooft, ander krijg je een bruine soep ipv witte.  Voeg het water en de bouillon toe.  Laat het geheel opkoken en zo'n 35 minuten garen tot alles zacht is.  Mix de soep glad.  Voeg op het laatst de room toe voor smeuïgheid.  Je kunt ook de kopjes laten meekoken tot ze zacht zijn.  Versier met wat garnaaltjes en serveer.

Ik heb de room en de garnalen weggelaten, het ene omdat ik probeer toch wat aan mijn lijn te denken, het andere omdat ik het niet in huis had.

1 opmerking:

Unknown zei

en wie heeft ze nu geschild? probeer een beetje soyaroom light... gebruik ik ook vaak, al dan niet in light versie.